Artırılmış Gerçeklik Güven Çelikkaya tarafından oluşturuldu.

Artırılmış Gerçeklik (Augmented Reality) gerçek dünya ve çevreye ait unsurların, bilgisayar kaynaklı görsel ve işitsel veriler ile zenginleştirilmesi sonucunda oluşturulan, etkileşimli ve gerçek zamanlı bir deneyim türüdür. Artırılmış Gerçeklik uygulamalarında kullanılan donanım ve bilgisayar kaynaklı veri ara yüzleri ile kişinin gerçeklik algısı bozulmadan, gerçek dünyaya ait zenginleştirilmiş deneyim sunulmaktadır. [1] Kullanılan çoklu algısal aktarım araçları ve sensörler sayesinde, sadece görsel ve işitsel algılama deneyimlerimiz değil, aynı zamanda dokunsal, kokusal ve hatta tatsal algılarımız bilgisayar verileri kullanılarak zenginleştirilebilmekte, diğer bir değişle arttırılmaktadır. Artırılmış Gerçeklik (AR) kullanıcıların gerçek dünya algısını bozmaz ve onları var oldukları ortamdan ve gerçeklikten koparmaz. Bu noktada Sanal Gerçeklik’ten (Virtural Reality) tamamen ayrılmaktadır zira Sanal Gerçeklik, AR’ın aksine kullanıcıyı sanal olan bir canlandırma simülasyonu ile çevreleyen ve kişiyi bulunduğu gerçeklikten koparan bir deneyim sağlamaktadır. Artırılmış Gerçeklik temel olarak sadece bilgisayar kaynaklı veri ve unsurların sadece gerçek dünya içerisinde yansıtılması değil aynı zamanda yansıtılan bu verilerin gerçek dünyanın doğal bir parçasıymış gibi algılanıp etkileşime girilmesini sağlayan bir yaklaşım sunmaktadır. Artırılmış Gerçekl teknolojisinin ilk fonksiyonel kullanımı, 1990’lı yılların başlarında Amerikan Hava Kuvvetleri Armstrong Araştırma Laboratuvarları’nda gerçekleştirildiği bilinmektedir. Günümüzde ise AR teknolojileri eğlenceden eğitime, mimari çözümlerden askeri uygulamalara, tıbbi görüntülemeden ticari ürün reklamlarına kadar birçok alanda aktif olarak kullanılmaya başlanmıştır. Son yıllarda mobil cihazların işlemci performanslarındaki artış, başta Google ve Microsoft olmak üzere birçok teknoloji firmasının, düşük maliyetli ve giyilebilir ‘’Artırılmış Gerçeklik’’ donanımları (HUD - Head Up Display) geliştirmeye başlamasını sağladı. Google Glass de dahil olmak üzere eski AR donanım konseptleri, aynalar aracılığı ile yansıtılan veya görüş alanı içine aksettirilen küçük ekranlara dayanıyordu. Günümüzde daha yeni teknolojiler, içi görünür göstergeler ve mikromercekler olan ışık yayan organik diyot göstergeler (OLED) vasıtasıyla ya da lazer veya göz yüzeyine doğrudan başka tür yansıtma yoluyla daha yüksek çözünürlüklü ve daha net görüntüler sunabiliyor. [2] Özellikle Google, Alibaba Group, JPMorgan gibi bir çok teknoloji ve yatırım firmasından toplamda 2.3 Milyar USD alan Magic Leap AR teknolojilerine üzerine çalışan ve en çok ilgi çeken firmaların başında geliyor. [3] Kurulduğundan bu yana sır gibi saklanan teknolojisi tam olarak bilinmemesine rağmen, MIT Technology Review’da yer alan bir makaleye göre, Magic Leap kullanıcının gözlerine ışığı ve görüntüleri yansıtmak için Lilliputian projektörler kullanmaktadır. [4] 2018 yılı içerisinde ilk ürününü piyasaya sürmeyi planlayan firma, yayınladığı son tanıtım görsellerinde, Magic Leap ekipmanının bir adet HUD (Head up Display) ve aynı zamanda el kontrol ekipmanına sahip olduğu görülmekte. Referanslar [1] https://en.wikipedia.org/wiki/Augmented_reality [2] Brett King, Augmented-Artırılmış Gerçeklik, 2017 [3] https://www.crunchbase.com/organization/magic-leap#section-overview [4] https://www.engadget.com/2015/02/25/magic-leap-explainer/

Esneklik

Hızla gelişen yapay zekâ ve derin makine öğrenme teknolojileri, insanoğlunun sadece iş yapış tarzını değil aynı zamanda dünyayı algılama biçimlerini de değiştirmekte. 20.yy’da egemen olan kavramların yıkılışına şahit olduğumuz zaman diliminde, bilgi artık sınırsız ve bir o kadar da ulaşılabilir. Öte yandan sınırsız kaynakla gelen bu bilginin insanlar tarafından kullanılması halen fiziksel ara yüz donanımları, çoğunlukla da kişisel bilgisayar ekipmanları ve akıllı mobil cihazlar ile olmakta. Sahip olduğumuz görüntüleme teknolojileri, 2 boyutlu ekranlar üzerinden bize bilgiye erişim ile sınırlı tutarken, Karma Gerçeklik (Mixed Reality) spektrumunda bulunan giyilebilir AR donanımları bu bilginin, gerçek dünya içerisine kolayca aktarılması ve kullanıcıların etkileşimine sunulmasına olanak sağlayacak. AR tabanlı HUD (Head up Display) ve kontak lensler sayesinde, elimizde tuttuğumuz herhangi bir ürün hakkında görüş açımızda belirecek ürün bilgileri sayesinde, kullanıcıların karar alma hızların daha önceden olmadığı kadar artacak. Ağlarda bulunan sınırsız bilginin artık çevrenizde ve etkileşim halinde olduğu bir dünya düşünün. Gelecekte AR teknolojileri sayesinde artırılmış insan algısı belki de yapay zeka ve robotlara karşı rekabet edebilmemizi sağlayan ve bizi insanlığın bir sonraki evresine taşıyan bir adım olacak; kim bilir...

Yakınsama

Artırılmış Gerçeklik teknolojileri bağlantılı bulunduğu tüm alanlarda devrimsel bir değişime yol açmakta. AR donanımları ve HUD’lar sayesinde, bilgiye erişim gerçek zamanlı ve gerçek mekân algısı kopmadan sağlanıyor olacak. Oturma odanızda bulunan masanın üzerinde futbol veya basketbol maçlarını 360 derece olarak ve Hologram benzeri bir görüntü şeklinde izleyebilecek veya aynı masa üzerinde arkadaşlarınızda sanal bir strateji oyununu 3 boyutlu olarak oynayabileceksiniz. Tüm bunları yaparken çevrenize baktığınızda gene oturma odanızı görecek, masanın üzerine baktığınızda ise AR donanımlarının size gösterdiği bilgisayar kaynaklı görsel ve işitsel verileri gerçek mekân algınız kopmadan görebileceksiniz. Markete gittiğinizde raflar arasında dolaşırken, sahip olduğunuz giyilebilir AR donanımı (HUD veya kontak lens) size ürünlerin üzerinde oluşturulan bilgisayar destekli grafikler ile hangi ürünlerde indirim olduğunu veya sağlık programınıza göre hangi ürünlerin kalori miktarının kilo verme hedefleriniz ile uyuştuğunu yansıtacak. Sokakta yürüdüğünüz sırada bir restoranın önünden geçerken kapıda beliren 3 boyutlu bir chat bot, size iyi günler deyip sizin son verdiğiniz online siparişe uygun bir menü önerirken aynı zamanda gene önerilen yemeklerin 3 boyutlu grafiğini görsel olarak ve hatta belki kokusunu sizin görsel, işitsel ve koku duyularınızın algılayacağı şekilde sunacak. Tıp öğrencileri insan bedenini 3d boyutlu olarak inceleyip, önlerinde duran grafiğin herhangi bir bölgesine dokunduklarında ilgili alanın hangi organa ait olduğunu görsel ve işitsel olarak algılarken, askerler açık arazide yürürken hedefe kaç km kaldığını gözlerinin önünde beliren grafik göstergelerinde görebilecekler.

Ağ Yapısı

AR uygulamaları gerçek zamanlı veri işleme özelliğine sahip olduğu için, düzenli ağ bağlantısı gelecekteki uygulamaların temelini oluşturacaktır. Apple’ın yeni yayınlayacağı ARKit yazılım paketi içerisinde, çoklu kullanıcıların gerçek zamanlı olarak oyun oynayabilme ve uygulama içerisinde yer alma özelliği getirilmekte. [1] İlk uygulamalar sadece oyun değil aynı zamanda eğitim, sağlık ve birçok farklı alanda yepyeni kullanım alanları sunmakta. Yakın bir zaman içinde mobil cihazlarınız veya giyilebilir AR donanımları sayesinde, kilometre uzaktaki kişileri gerçek anlamda oturma odanıza getirebilecek ve onlar ile 2 boyutlu ekranlar üzerinden değil, birebir sanki yanınızdalarmış gibi 3 boyutlu olarak etkileşime girebileceksiniz. StarTrek’teki HoloDeck’ler artık sandığımızdan çok daha yakın!.. Referanslar [1] https://www.theverge.com/2018/6/4/17426880/apple-ar-kit-2-multiplayer-competitive-game-swift-shot

Karanlık Taraf

Günümüzdeki modern AR donanımları gerçek zamanlı kayıt ve veri işleme özelliklerine sahiptir. Kişisel bilgilerin kötü niyetli kaynaklar tarafından kaydedilmesi ve farklı amaçlar için kullanılması gelecekte AR teknolojilerine yönelik en büyük tehditti oluşturmaktadır. Aynı zamanda AR tabanlı donanım ve teknolojilerde, gerçek dünya aktarılan bilgilerin doğruluğunu düzenleyen herhangi bir kanun henüz hiçbir ülkede yürürlüğe girmemiştir. Yolda yürürken sahip olduğunuz giyilebilir AR donanımına (HUD veya kontak lens) kötü niyetli ve yanıltıcı bir bilginin aktarılarak, kişide istem dışı bir etkileşim yaratmasının önünde her hangi bir engel bulunmamaktadır. Gelecekti en büyük konu gerçekliğin zenginleştirmesini kimin kontrol edeceği olacaktır. [1] Arttırılmış Gerçeklik hakkında tartışılan diğer bir konu ise, AR teknolojileri gerçekliği zenginleştirmesine rağmen, kullanıcıların gerçeklik ile artırılan veri arasındaki farkı anlamasını giderek zorlaştıracağı yönünde. [2] AR benzeri melez çözümlerin yaygınlık kazanması ile, "gerçek" ve "sanal" algısı birbirine karışabilir, bu durum yönetilmez bir hal alabileceği gibi, psikolojik ve sosyolojik şoklara da neden olabilir. Referanslar [1] https://www.inverse.com/article/21706-augmented-reality-technology-ethics-advertising [2] https://vsdesign.org/publications/pdf/friedman00newdirections.pdf

Tanım
Esneklik
Yakınsama
Ağ Yapısı
Karanlık Taraf

  

Tüm değişiklikler kaydediliyor.
Etiketler

    

Tüm değişiklikler kaydediliyor.
Topluluğunun ilk adımlarını atma zamanı. Hemen ilk başlığını oluştur!
Henüz etkinlik eklenmemiş.
alanını değiştirdi.
ekledi.
Eski

Yeni